Stageee - Reisverslag uit Guardamar del Segura, Spanje van Marga - WaarBenJij.nu Stageee - Reisverslag uit Guardamar del Segura, Spanje van Marga - WaarBenJij.nu

Stageee

Blijf op de hoogte en volg Marga

06 September 2015 | Spanje, Guardamar del Segura

Hola!

Okee het is alweer een week geleden dat ik hier wat geschreven heb. Best alweer een poosje geleden dus, maar de tijd gaat hier echt super hard dus het schrijven is er een beetje bij ingeschoten.

Afgelopen woensdag begon ik voor het eerst op stage, mijn huisgenoten waren allemaal al begonnen en ik moest als laatste beginnen. Maandag en dinsdag had ik vooral lekker niks gedaan en genoten van het mooie weer hier. Woensdag was het dan eindelijk zover en ik was best nerveus, naar stage in een vreemd land en ik moest ook nog eens alleen aangezien al mijn huisgenootjes vrij waren. Gelukkig zijn de mensen op mijn stage echt super aardig en werd ik goed ontvangen, ik kreeg een plekje aangewezen waar ik me kon omkleden en toen werd ik door een hele aardige vrouw naar mijn begeleidster gebracht. De mensen op mijn stage spreken weinig Engels en eigenlijk alleen maar Spaans. Communiceren is dus best een dingetje hier. Mijn begeleider is echt super aardig en ik mocht gelijk van alles doen. De zorg hier in Spanje is echt heel erg anders als in Nederland, je moet veel meer mensen verzorgen en ze werken hier taakgericht. De verpleegkundige is er alleen maar voor wonden, spuiten medicatie enzovoorts.. de verpleegtechnische handelingen zeg maar. dan heb je meerdere mensen die het wassen doen, en weer andere mensen die de bedden op komen maken. Ik loop met de verpleegkundige mee en er is maar 1 verpleegkundige over het hele huis met meer dan 100 mensen. Het is dus vooral hard en veel werken, maar wel erg leuk. Ook gaan ze hier heel anders met mensen om, het moet hier allemaal veel sneller omdat met weinig mankracht veel mensen geholpen moeten worden. Ook zijn er weinig protocollen en word van alles zo maar gedaan. Het is erg wennen op stage, ook omdat het zo anders is als in Nederland. Zoals ik zonet al schreef is het communiceren wel erg lastig, een praatje maken met bewoners gaat erg moeilijk omdat de meeste alleen maar Spaans kunnen, ik mis het contact met bewoners wel hier. Gelukkig kom ik wel ver met een mix van Spaans, Engels en Nederlands en met mijn handen communiceren blijkt ook goed te gaan. Gelukkig zijn er een paar mensen die Engels kunnen en kan ik zo af en toe toch nog met hen communiceren. Het gaat wel een hele leerzame ervaring worden ook voor mijzelf als mens.

Voor nu ga ik vooral nog even door met wennen en het leren van namen van alle bewoners. Ooh ja en natuurlijk met het leren van Spaans

Hasta Luego

  • 07 September 2015 - 07:25

    Roelof:

    Hey Marga !

    You are good busy ! Succes met je werk en het leren van de taal! Zouden er ook oude Spanjolen zijn die hun oude dag in ons koude kikkerlandje willen doorbrengen ? Best handig als je dan als veregende Spaans spreekt !

Tags: stage, guardamar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Guardamar del Segura

Marga

Op 21 augustus 2015 vertrek ik voor een half jaar naar Spanje om daar stage te gaan lopen in een verpleeghuis. Via deze blog wil ik een reisdagboek gaan bij houden zodat andere mensen kunnen zien hoe het mij vergaat, en ik later terug kan lezen hoe mijn tijd was in Spanje!

Actief sinds 01 Aug. 2015
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 3590

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2015 - 05 Februari 2016

Stage in Guardamar.

Landen bezocht: